Energa wdraża normę ISO 26000
Energa, jako druga spółka w polskiej branży elektroenergetycznej, wdroży międzynarodowe wytyczne w obszarze społecznej odpowiedzialności. To odpowiedź na rosnącą rolę obszaru ESG (ang. Environment, Social, Government) w budowaniu wartości firm działających na europejskim rynku.
– Odpowiedzialność społeczna jest dla Grupy Energa jednym z kluczowych filarów, na którym firma buduje swoją działalność. Wdrażamy najwyższe międzynarodowe standardy w tym obszarze, aby jeszcze skuteczniej odpowiadać na potrzeby interesariuszy. Przed nami wyzwanie, które wymaga nie tylko eksperckiej wiedzy, ale również współpracy między wszystkimi pracownikami – mówi Adrianna Sikorska, wiceprezes Zarządu Energi ds. komunikacji.
W ramach ISO 26000 kluczowe będzie zidentyfikowanie działań firmy w kilku obszarach, takich jak ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Dobre praktyki już docenione
Działalność Energi w tych obszarach jest regularnie rozwijana, a także doceniana. W marcu Energa znalazła się w ratingu agencji Vigeo Eris, spółki zależnej agencji Moody’s. Specjalizuje się ona w ocenach przedsiębiorstw według kryteriów społecznych i środowiskowych, jak również specyfikacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. To niezwykle ważne w kontekście finansowania w ramach ESG-linked loan o wartości 2 mld zł, które koncern otrzymał jesienią 2019 roku. Specjalna formuła kredytu związana jest z realizacją celów zrównoważonego rozwoju. W Polsce mechanizm ten zastosowano po raz pierwszy. Energa jest więc prekursorem w tym obszarze uzależniając efekt finansowy od obszarów ESG.
11 dobrych praktyk realizowanych przez Grupę Energa w 2019 roku zostało też wyróżnionych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i znalazło się w corocznym, wydanym w kwietniu raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki”. Docenione zostały inicjatywy edukacyjne, troska o środowisko w ramach zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowo-energetycznego, zgodnego z Rozporządzeniem EMAS. Z aprobatą spotkał się także system zarządzania zgodnością Compliance.
Wzmocnienie wartości
Wdrożenie normy ISO 26000 w Enerdze oznacza dalszą budowę wartości spółki. Stanowi też kolejny krok w kierunku spełnienia oczekiwań interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. To też wkład w rozwój społecznej odpowiedzialności w branży energetycznej.
Rozpoczęcie tego procesu oznacza także podniesienie świadomości pracowników co do znaczenia, jakie ma działanie Energi w zgodzie z zasadami społecznej odpowiedzialności w obszarach ESG. Wdrożenie wymaga zintegrowania wielu już istniejących, ale również zainicjowanie nowych procesów.
Norma ISO 26000 została opublikowana przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną. Nad przygotowaniem jej standardów przez ponad 5 lat pracowało 450 ekspertów z całego świata. W Polsce norma została zainaugurowana w 2012 roku.
***
Zawsze aktualne wiadomości na temat Grupy Energa znajdziecie na naszym Twitterze a także na naszym Facebooku
Jesteśmy jedną z czterech największych krajowych spółek energetycznych i jedną z trzech największych dostawców energii elektrycznej w Polsce. Nasza podstawowa działalność obejmuje wytwarzanie, dystrybucję, obrót energią elektryczną i cieplną oraz obrót gazem.
Grupa Energa jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 188 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju.
Całkowita moc elektryczna zainstalowana w elektrowniach Grupy Energa w 2019 roku wynosiła 1,35 GW, z czego 38 proc. (0,5 GW) stanowiły odnawialne źródła energii (OZE).