Aktualnościwersja do druku

Grupa Energa podsumowała bardzo udany 2017 rok. EBITDA wyniosła 2,2 mld zł, a przychody 10,5 mld zł.

15 marca 2018

Grupa Energa podsumowała bardzo udany 2017 rok. EBITDA wyniosła 2,2 mld zł, a przychody 10,5 mld zł.

Wyższa produkcja, dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej. Wyższe przychody, zysk netto i wynik EBITDA. W 2017 roku Energa w warunkach bardzo silnej konkurencji osiągnęła lepsze wyniki we wszystkich Liniach Biznesowych.

W 2017 roku Energa aktywnie realizowała zadania zawarte w strategii rozwoju. EBITDA Grupy wzrosła do 2,160 mld zł - to wynik o 133 mln wyższy niż w 2016 roku. Przychody wzrosły o 353 mln zł do 10,534 mld zł. Natomiast wynik netto wyniósł 789 mln zł, aż o 642 mln zł więcej niż w 2016 roku.

Nakłady inwestycyjne wyniosły w ub. roku 1,402 mld zł, z czego najwięcej, tj. 1,247 mld zł, Energa wydała na inwestycje w Linii Biznesowej Dystrybucja. Dzięki temu Grupa m.in. przyłączyła blisko 52 tys. nowych klientów (ma ich już ponad 3 mln),  wybudowała i zmodernizowała 3 718 km linii wysokiego, średniego oraz niskiego napięcia i przyłączyła do sieci 32 MW nowych źródeł OZE. Dodatkowo, Energa pozyskała na dogodnych warunkach 250 mln euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na modernizacje sieci dystrybucyjnych. Spółka planowo realizowała przygotowania do rozpoczęcia w 2018 roku budowy nowego bloku Ostrołęka C, który rozszerzy w przyszłości krajowy potencjał wytwórczy i wzmocni bezpieczeństwo polskiego systemu elektroenergetycznego. Program optymalizacji zarządzania i ograniczania kosztów spowodował wzrost efektywności i zoptymalizował alokację środków na cele budujące wartość całej organizacji.

 - Tak dobre wyniki uzyskane w 2017 roku są potwierdzeniem tego, że właściwie zaplanowaliśmy i zrealizowaliśmy zadania przewidziane na minione 12 miesięcy. W warunkach silnej presji ze strony konkurencji i ograniczeń regulacyjnych potrafiliśmy poprawić wyniki we wszystkich liniach biznesowych. Dbałość o stały rozwój naszych usług i wzbogacanie oferty o innowacyjne rozwiązania pozwoliły nam przekroczyć liczbę 3 milionów klientów. Wiarygodność i sprawność w działaniu dały nam możliwość pozyskania na atrakcyjnych warunkach dodatkowego zewnętrznego finansowania. Te środki posłużą dalszemu unowocześnianiu sieci dystrybucyjnej, aby poprawiać niezawodność i ciągłość dostaw energii – podkreśla Alicja Barbara-Klimiuk, p.o. prezesa Zarządu. - Poprawa naszych wyników z kwartału na kwartał i wyższa kapitalizacja spółki w 2017 roku zostały bardzo dobrze odebrane przez inwestorów. Energa otrzymała pozytywne rekomendacje analityków, potwierdzające, że jest podmiotem odpowiedzialnie zarządzanym i stabilnym– dodaje Jacek Kościelniak, wiceprezes ds. finansowych.

W 2017 roku Linia Biznesowa Dystrybucja tradycyjnie utrzymała najważniejszą pozycję w budowie wyniku Grupy. Odpowiadała za prawie 80 proc. zysku Energi. EBITDA Linii wyniosła 1,723 mld zł (1,720 mld zł rok wcześniej). Przychody w 2017 roku były wyższe od analogicznego okresu roku poprzedniego o 6 proc. Wpływ na wzrost przychodów miał wzrost średniej stawki dystrybucyjnej (o blisko 5 proc.) oraz wyższy wolumen dystrybuowanej energii elektrycznej (o 2 proc.). Na wynik Dystrybucji pozytywnie wpłynął także wzrost marży dystrybucyjnej i korzystna struktura sprzedaży usług. Wynik Linii obciążyły natomiast m. in. wyższe koszty podatku od nieruchomości i koszty OPEX. Poziom wskaźnika SAIDI był wyższy od roku poprzedniego o 55 proc., a wskaźnika SAIFI wyższy o 7 proc. Pogorszenie wskaźników było efektem katastrofalnych w skutkach nawałnic, które miały miejsce w sierpniu 2017 roku oraz orkanów Ksawery i Grzegorz. Na obszarze obsługiwanym przez Energę, po sierpniowym kataklizmie dostępu do energii elektrycznej nie miało niemal 180 tys. odbiorców. Około tysiąca stacji transformatorowych (SN/nN) wymagało naprawy lub częściowej odbudowy. W naprawianiu szkód i przywracaniu dostaw energii brało udział 150 brygad, a straty były skutecznie i maksymalnie szybko usuwane. Sieć dystrybucyjna Energi Operatora była ubezpieczona, dlatego część strat została zrekompensowana z wypłat odszkodowania.

Udział Linii Biznesowej Wytwarzanie w EBITDA Grupy wyniósł w 2017 roku 18 proc. EBITDA Wytwarzania wyniosła 398 mln zł, o ponad jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Jej wzrost wynikał głównie z większych przychodów ze sprzedaży praw majątkowych oraz regulacyjnych usług systemowych. Produkcja energii elektrycznej w aktywach wodnych była wyższa o 26 proc., a w aktywach wiatrowych o 27 proc. Na dobre wyniki wpłynął także wzrost cen sprzedaży energii elektrycznej przez Elektrownię Ostrołęka. Aktywa wytwórcze Grupy wyprodukowały w 2017 roku o ok. 335 GWh energii elektrycznej, czyli o ok. 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Linia Biznesowa Sprzedaż wypracowała w 2017 roku 85 mln zł EBITDA, czyli 4 proc. wyniku całej Grupy. Rok wcześniej udział Sprzedaży w EBITDA wynosił 2 proc. Wyższe o 45 mln zł wyniki wypracowano, mimo spadku marży na sprzedaży energii elektrycznej oraz gazu. Spadek rentowności podstawowej działalności był związany z rosnącymi obciążeniami wynikającymi z realizacji długoterminowych kontraktów na zakup zielonych certyfikatów. Wynik Linii Biznesowej poprawiło natomiast rozwiązanie odpisów aktualizujących należności sporne oraz rozwiązanie części, zawiązanych w grudniu 2016 roku, rezerw na postępowania administracyjne i sądowe.

W 2017 roku Grupa Energa  podjęła ważne decyzje dotyczące kontraktów w obszarze OZE. Po przeprowadzeniu dogłębnych analiz prawnych Energa doszła do przekonania, że wiele spośród zawartych długoterminowych ramowych umów sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia (tzw. zielonych certyfikatów) jest nieważnych. W konsekwencji Energa Obrót SA zaprzestała ich wykonywania i wytoczyła 22 postępowania sądowe w celu potwierdzenia nieważności tych umów.  Zaprzestanie realizacji tych nieuzasadnionych, zdaniem Grupy Energa, zobowiązań ma docelowo przynieść 2,1 mld zł oszczędności w perspektywie kolejnych lat.

Zgodnie z założeniami strategii w 2017 roku Energa aktywnie poszukiwała rozwiązań służących unowocześnianiu infrastruktury energetycznej i oferowaniu nowych usług. Spółka Energa Operator pozyskała z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 ponad 166 mln zł na inwestycje związane właśnie z wdrażaniem inteligentnej sieci elektroenergetycznej. W planach jest przystosowanie sieci do standardów Smart Grid poprzez dalsze instalowanie inteligentnego opomiarowania i automatyzację oraz budowa nowoczesnych systemów magazynowania energii. Należąca do Energi spółka Enspirion utrzymuje pozycję lidera w obszarze DSR, czyli zarządzania popytem na energię elektryczną. Usługa stała się natomiast jednym z istotnych instrumentów poprawy bezpieczeństwa Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Enspirion odpowiada za 1/3 możliwej do przesunięcia mocy w przetargu rozstrzygniętym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne w połowie ubiegłego roku. W 2018 roku Spółka przygotowuje się też  do kolejnego przetargu PSE oraz do udziału w aukcji przygotowywanej już w ramach rynku mocy.

Realizując strategię w zakresie przejścia od sprzedawcy energii elektrycznej do dostawcy mediów oraz zintegrowanych rozwiązań, Energa konsekwentnie zacieśniała współpracę z samorządami przeprowadzając m.in. modernizacje oświetlenia ulicznego oraz wykorzystując infrastrukturę oświetleniową do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Korzystając z własnych doświadczeń w obszarze elektromobilności, Grupa oferuje także gminom pomoc we wdrożeniu transportu niskoemisyjnego.

W 2017 roku Energa prowadziła proces optymalizacji struktury i zarządzania Grupą. Połączeniu lub likwidacji uległy spółki, których zadania się dublowały. Energa scentralizowała procesy logistyczne oraz obsługę IT. W minionym roku liczba spółek zmniejszyła się z 44 do 34, a do końca 2018 roku spadnie do około 20. Oprócz ograniczenia kosztów operacyjnych, działania te zwiększają decyzyjność oraz elastyczność firmy w zmiennym otoczeniu rynkowym.