Intel i Energa wprowadzają Internet rzeczy do energetyki
Rozwiązania służące do zarządzania zapotrzebowaniem na energię mają być jednym z efektów współpracy Intela, światowego lidera w dziedzinie komputerowych innowacji oraz Grupy Energa, koncentrującej się na rozwoju inteligentnych rozwiązań. Przedstawiciele obu firm ustalili zakres dalszych działań będących efektem podpisanego w sierpniu listu intencyjnego.
W trakcie londyńskiej konferencji Intel Innovation Day Peter Gleissner, wiceprezes Intel Corporation, dyrektor na Unię Europejską oraz Juliusz Komorowski, dyrektor ds. rozwoju nowych rynków Energa S.A. omówili plan działań wynikających z zadeklarowanych w liście intencyjnym wspólnych inicjatyw dotyczących innowacyjnych projektów rozwojowych dla sektora energetycznego. Cel to wdrożenie technologii Internetu Rzeczy (IoT) i wymiany informacji między urządzeniami (np. sprzętem gospodarstwa domowego) za pośrednictwem sieci, jak również innowacyjnych metod obejmujących edukację i aktywizację odbiorców energii w celu jej aktywnego i świadomego wykorzystania.
Mierz, monitoruj, optymalizuj – dzięki IoT
Przedstawiciele obu firm ustalili, że w pierwszej fazie wspólne działania będą zmierzać do opracowania urządzeń peryferyjnych opartych na komponentach IoT Intela (m.in. procesor Quark z systemem Windriver i McAfee), stworzenia oprogramowania integrującego prace tych urządzeń i funkcjonującego w chmurze internetowej, a także zestaw aplikacji mobilnych umożliwiających odbiorcy bieżące monitorowanie i analizę zużycia energii oraz korzystanie przez odbiorców energii i prosumentów z możliwości, jakie stworzy rozwój rynku energetycznego. Przewiduje się, że program pilotażowy nowego urządzenia zostanie rozpoczęty w pierwszym kwartale przyszłego roku.
- Energia elektryczna stanowi siłę napędową olbrzymiej liczby procesów naszego świata. Jednak potencjał jej pozyskiwania nie jest nieograniczony i ciągle obciąża środowisko naturalne – powiedział Peter Gleissner, wiceprezes Intel Corporation. - Musimy nieustannie dążyć do optymalnego jej używania oraz opracowywać i wdrażać narzędzia i technologie, które w tym pomagają (…). Jestem pewien, że jest to bardzo dobra droga do szybkiego i skutecznego wykreowania nowych wartości w systemie energetycznym Polski.
- Technologie i rozwiązania prezentowane podczas Intel Innovation Day dowodzą olbrzymiego postępu technologicznego, który z każdym rokiem przekłada się na realne korzyści dla wszystkich uczestników rynku energetycznego (…). Z pełnym przekonaniem potwierdziłem naszym partnerom determinację Energi do wspólnego kreowania i wdrażania inteligentnych rozwiązań w energetyce (…) - powiedział Juliusz Komorowski, dyrektor ds. rozwoju nowych rynków Energa S.A.
Grupa Energa jest w Polsce pionierem w zakresie wdrażania inteligentnych rozwiązań w dystrybucji energii elektrycznej. W ramach programu wdrożenia inteligentnego opomiarowania (AMI) do tej pory zamontowanych zostało już ponad 400 tys. liczników, a liczba zdalnych odczytów przekroczyła 1,5 miliona. Najważniejsze rezultaty dotychczasowych efektów AMI to zredukowanie przez klientów całkowitego zużycia energii od 2 do 4 proc. , a w godzinach szczytu nawet od 5 do 14 proc. oraz zmniejszenie strat sieciowych o 10% na terenie, gdzie wdrożono AMI.
Grupa ENERGA jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce (obok PGE, Tauron i Enea), z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd ponad 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa ENERGA jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 190 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 77 tys. km2, co stanowi ok. 25 proc. powierzchni kraju.
Ponadto, Grupa ENERGA jest jednym z trzech największych sprzedawców energii elektrycznej w Polsce pod względem ilości energii sprzedawanej do odbiorców końcowych, z udziałem w rynku około 15 proc.