Zgłaszanie naruszeń i ochrona sygnalistów

Celem Grupy Energa jest zapewnienie uczciwego i transparentnego modelu prowadzenia działalności gwarantującego zaufanie, bezpieczeństwo, wolną konkurencję oraz wartość dla wszystkich Interesariuszy.

Grupa Energa, jako część Grupy ORLEN, swoje wszelkie działania opiera na fundamentalnych wartościach: odpowiedzialność, rozwój, ludzie, energia i niezawodność. Wartości będących podstawą Kodeksu Etyki Grupy ORLEN, który jest zbiorem zasad postępowania spółek w ich działalności biznesowej. W tych wartościach swoje źródło mają również standardy antykorupcyjne, przyjęte przez spółki Grupy ORLEN.

Energa SA dba o kształtowanie świadomości antykorupcyjnej swoich pracowników, kontrahentów oraz  innych interesariuszy, a także stosuje najnowsze rozwiązania organizacyjne i techniczne, aby ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć. Promujemy najwyższe standardy etyczne i antykorupcyjne, takie jak: uczciwość, transparentność i zgodność. Zasada zachowania należytej staranności i wykonywania swoich czynności zawodowych w zgodzie z obowiązującym prawem przyświeca każdemu pracownikowi. Grupa Energa promuje kulturę zgodności i przejrzystości, która jest priorytetem w zapewnieniu zrównoważonego rozwoju całej Grupy. Wdrożone rozwiązania określają ustandaryzowane i spójne zasady postępowania oraz uzupełniają Kodeksu Etyki Grupy ORLEN w zakresie budowy świadomości i zasad postępowania ograniczającego ryzyka wystąpienia korupcji i nadużyć.

Polityka przeciwdziałania korupcji i nadużyciom wskazuje na najbardziej jaskrawe zachowania zabronione, ale podkreśla również brak tolerancji dla każdego działania niezgodnego z prawem. Przyjęty model wynika z identyfikowanego ryzyka korporacyjnego, a konsekwencją szacowania ryzyka są zastosowane mechanizmy kontrolne w celu jego ograniczenia. Energa SA koncentruje wysiłki przede wszystkim na zapobieganiu nieprawidłowościom oraz kształtowaniu świadomości i wdrażaniu rozwiązań systemowych, w tym na szkoleniu pracowników, zapewnieniu transparentności czy weryfikowalności działań. Od swoich kontrahentów oczekuje podobnego podejścia, dlatego obliguje swoich partnerów biznesowych do deklarowania zgodności z najwyższymi standardami antykorupcyjnymi, poprzez stosowanie klauzuli antykorupcyjnej w umowach handlowych, jednocześnie weryfikując ich wiarygodność przed nawiązaniem relacji gospodarczych.

Regulacje Energi SA określają, jakie upominki pracownicy i reprezentanci spółki mogą wręczać i przyjmować, a także kiedy może to mieć miejsce. Spółka zapewnia możliwość ich rejestrowania. Ponadto w Grupie Energa wdrożone zostały organizacyjne i regulacyjne rozwiązania, których celem jest zachowanie przejrzystości działań i unikania konfliktu interesów. Stworzone są warunki do omówienia sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktu interesów. Zapewniona jest możliwość zgłaszania przypadków naruszenia prawa, w tym anonimowo i poufnie. Zgłoszenia te wyjaśniane są przez Biuro Bezpieczeństwa i Kontroli Wewnętrznej Energi SA, z poszanowaniem zasad ochrony praw osoby zgłaszającej.

 

Realizując wymienione powyżej cele i kierując się przyjętymi wartościami, w spółkach Grupy Energa wdrożono następujące regulacje:

  • Polityka przeciwdziałania korupcji i nadużyciom
  • Polityka zarządzania konfliktem interesów 
  • Polityka ochrony sygnalistów w Grupie Energa
  • Zasady prowadzenia postępowań wyjaśniających w Grupie Energa
  • Zasady weryfikacji kontrahentów w Grupie Energa

 

 Jak zgłaszać?

Polityka ochrony sygnalistów w Grupie Energa umożliwia dobrowolne informowanie o naruszeniach prawa oraz wewnętrznych regulacji, w sposób zapewniający poufność, przy czym zgłoszenia mogą być dokonywane jawnie lub anonimowo.

Zgłaszający może przekazać informacje za pośrednictwem zapewniających poufność następujących kanałów przyjmowania zgłoszeń:

  1. Korespondencja tradycyjna (kanał umożliwiający Zgłoszenie anonimowe)
    Listownie na adres:
    Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Kontroli Wewnętrznej Energa SA
    Aleja Grunwaldzka 472
    80-309 Gdańsk
    Z dopiskiem „ DO RĄK WŁASNYCH
  2. Korespondencja elektroniczna – przesłanie wiadomości e-mail na adres: sygnal@energa.pl
  3. Rozmowa telefoniczna – rozmowa z osobą uprawnioną pod numerem: +48 88 55 09 002 – bez nagrywania rozmowy i bez identyfikacji numeru Osoby dzwoniącej (identyfikacja numeru osoby dzwoniącej jest automatycznie wyłączona po wpisaniu przed nr telefonu kodu #3#) Dyżury telefoniczne realizowane są w dniach roboczych, w godzinach 09:00 – 15:00
  4. Spotkanie bezpośrednie – Zgłaszający może zawnioskować o bezpośrednie spotkanie z osobą uprawnioną

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityka ochrony prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki.

Rozumiem